Het is nu officieel. Het gemeentebestuur wil van het kleuterschooltje Kleuterboompje af. Tijdens de laatste gemeenteraad van woensdag 22 oktober is er een mandaat gegeven aan het college om gesprekken te voeren met andere netten. Leerkrachten waren aanwezig om hun ongenoegen te uiten. Terecht. Want van de beloofde transparantie en zorgvuldigheid, die 10 maand terug, toen de intentie voor het eerst door het bestuur werd gecommuniceerd, is bitter weinig terechtgekomen.
Het leerkrachtenteam schreef een hartverscheurende brief waarin ze hun “diepe ontgoocheling” uitspreken. Ze pleiten voor alternatieven zoals uitbreiding tot een brede basisschool, maar voelen zich vooral niet gehoord. “In plaats van kansen te grijpen, kiest men voor de makkelijkste weg: overdragen. Dat is niet vooruitdenken, dat is opgeven”, schrijven zij.
Ook ouders werden zeer summier geïnformeerd en kregen geen echte inspraak. Schepen Peter Blanquaert gaf zelf al toe dat het traject geen prijs voor ‘elegantie’ verdient. Bijzonder pijnlijk in zo’n gevoelig en belangrijk dossier.
Wat betekent dit voor de school?
De toekomst van het Kleuterboompje op díe locatie is hoogst onzeker. Bij een overname bepaalt het nieuwe net zelf de toekomst – of de school daar blijft, hoe groot ze wordt, welke visie er komt. Tenzij het gemeentebestuur voorwaarden oplegt, maar daar lijkt men helemaal niet toe geneigd. De woorden van eind december dat onderwijs in de wijk, ten zuiden van de spoorweg, zou worden gewaarborgd, zijn dus niets waard. Wetteren-Zuid is nochtans in volle ontwikkeling. Door de komst van verschillende nieuwe woonprojecten zal de vraag naar onderwijs dichtbij alleen maar stijgen. Tussen de centrumscholen en de basisschool Massemen ligt op dit moment een open vlakte wat onderwijs betreft, ondanks de 100-den gezinnen die zich in dit gebied vestigen. Kleuterboompje ligt daarenboven ook dichtbij een van de belangrijkste uitvalswegen in Wetteren.
Waarom is gemeentelijk onderwijs zo belangrijk?
Een neutrale gemeenteschool is een plaats waar álle kinderen, ongeacht hun achtergrond of overtuiging, samen leren, spelen en opgroeien. In een diverse, groeiende gemeenschap als Wetteren is dat van onschatbare waarde. In plaats van dit te koesteren en uit te breiden, stoot men het af. Het biedt de gemeente de kans om echt te investeren in kinderen, hun opvoeding en hun kansen. In samenwerking met andere diensten is het het een echte hefboom voor gelijke kansen.
Onze fractie vroeg een verdaging om dit eerst grondig te bespreken in commissie. Die vraag werd weggestemd. We werden gedwongen een beslissing te nemen zonder voldoende informatie. We stemden dan ook tegen het mandaat dat gevraagd werd.
Een school van meer dan 60 jaar oud, met duizenden oud-leerlingen en toegewijde leerkrachten, verdient beter dan dit.

